opdrachtgevers
anky technical casuals
avro
conservatorium van amsterdam
gemeente utrecht
hamburger stiftung für wirtschaftsethik
hockey.nl
rotterdam culturele hoofdstad 2001
televizier
tv film
uitgeverij koninklijke van gorcum
wcrf
wijksteunpunten wonen
grafisch ontwerpen laat zich het kortst omschrijven als het
vormgeven van informatie met letters, vormen en kleuren,
door middel van inkt op papier of licht uit een beeldscherm.
maar grafisch ontwerpen zelf beslaat niet het hele proces
van begin tot einde. het bevindt zich in de magische wereld
tussen auteur en lezer, tussen uitgever en drukker, tussen
provider en computer.
in die tussenwereld willen we ons verwonderen over
de ideeën van de auteur en nieuwsgierig zijn naar de
mogelijkheden om het verhaal tot leven te brengen in
een boek of illustratie. in die ruimte willen we zowel
probleemoplosser zijn (hoe krijg je de lezer zo goed
mogelijk van a naar z), maar ook idealistisch, esthetisch
en visionair (welke tot de verbeelding sprekende ervaring
geef je de lezer mee).
we denken dat een grafisch ontwerper ook een culturele
verantwoordelijkheid heeft. zoals elk verhaal in een
culturele context ontstaat en daarna - als publicatie - zelf
weer een bijdrage aan die cultuur levert, zo hoort voor ons
een vorm ook uit een verhaal te ontstaan en hoort de
ontwerper een esthetische dimensie eraan toe te voegen
om het tot een tastbaar onderdeel van de cultuur te maken.
als de schrijver de bedenker is van de woorden, dan
is de ontwerper de bedenker van de klank.